Финансиран от Европейската комисия, в рамките на секторна програма Коменски – Училищни партньорства – програма „Учене през целия живот”. Екипът по проекта работи в партньорство с училища град Енискилен, Северна Ирландия, град Барлета, Италия, град Олтеница, Румъния.
Всички съвместни и индивидуални проектни дейности бяха насочени към постигане целите на проекта, а именно: пълно разбиране на въпросите, свързани с уважението в европейски контекст; Укрепване на регионалната и европейската идентичност; Подобряване увереността и самоуважението на учениците и личния състав; Подобряване колективния дух и работа, търпимостта и уважението; Усъвършенстване на езиковите умения.
Дейностите, които осъществихме, бяха широки и разнообразни. Обхванати са следните тематични области: Култура, Европейско гражданство и Регионална идентичност. Основан на приоритетите на подпрограма Коменски проектът гарантира равни възможности за участие на всички – независимо от тяхната религиозна, полова или етническа принадлежност. Съпоставяйки съвместните резултати, екипът на проект „Уважението – основа на гражданското общество” в партньорство изработи и предвидените крайни продукти:
- Многоезичен писмен доклад, анализиращ въпросите за уважителното и неуважителното поведение.
- Препоръки как да се възстановят уважителните отношения в образователните институции.
- DVD / CD с най-съществените образци, отнасящи се до уважението.
- Флайер с подробно описание на значението от уважителното поведение.
Заключенията, които бяха направени, са безспорни – ролята на родителите и учителите е съществена като модел за достойно и толерантно присъствие. Ясното разбиране на това, какво всеки един очаква от другия, ще гарантира високи стандарти на уважителното поведение. Подобряване на общуването и сътрудничеството между училището и семейството ще доведе до постигане на баланс във взаимоотношенията. В този смисъл считаме, че целите на проекта са изпълнени. В училищата–партньори понятия като уважение, толерантност, добри взаимоотношения и общуване абсолютно се разбират. Учениците осъзнават въпросите, свързани с уважителното поведение. Ние, като учители, сме убедени, че е необходимо да бъдем модели за поведение. Като родители разбираме, че е необходимо да подобрим общуването с децата си. И независимо от многобройните примери, уважителното поведение си остава основна характеристика на цивилизования човек и фундаментална ценност на демократичното развитие. Осъзнаването на всичко това амбицира и мотивира работните екипи независимо от приключването на проекта да се продължи работата в тази посока, използвайки споделения опит и успешните практики, осъществени по време на реализация на дейностите. Съвместните дейности ни помогнаха да създадем трайни връзки и взаимоотношения, нови контакти и запознанства, обещания за бъдещи сътрудничества. И в крайна сметка – да бъде основа при разработване на нови проектни предложения с цел повече учители и ученици да живеят и работят в рамките на една между културна среда. Като координатор на проекта екипът на Професионална гимназия по аграрни технологии „Цанко Церковски” получи висока оценка от страна на своите партньори по отношение на успешната и качествена реализация на дейностите.