![]() | ![]() | ![]() |
ПРОЕКТ BG05M2OP001-2.014-0001 „ПОДКРЕПА ЗА ДУАЛНАТА СИСТЕМА НА ОБУЧЕНИЕ“, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020, съфинансирана от Eвропейския социален фонд
ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТТА НА ПРОЕКТА Е 36 МЕСЕЦА, СЧИТАНО ОТ 03.02.2020 Г.
ОСНОВНАТА ЦЕЛ НА ПРОЕКТА е да разшири обхвата на дуалната система на обучение, с оглед повишаване качеството на професионалното образование в България и засилване на връзката му с нуждите на пазара на труда. Дейностите са насочени към подобряване на компетентностите на учителите и преподавателите по професионална подготовка, и придобиване на педагогически и методически умения от наставници – представители на работодателите.
Изпълнението на проекта създава условия за устойчив механизъм за сътрудничество между системата на професионалното образование и обучение (ПОО) и бизнеса за осигуряване на практическо обучение на учениците в реална работна среда чрез регламентиране на единни правила за училищните екипи.
СПЕЦИФИЧНИТЕ ЦЕЛИ НА ПРОЕКТА СА:
1. Повишаване на броя на учениците в професионалните гимназии и училищата с паралелки за професионална подготовка, и адаптиране на професионалното образование и обучение към нуждите на пазара на труда;
2. Повишаване на дела на завършилите професионално образование, които са започнали работа, свързана с образованието им, в първата година след завършването;
3. Подобряване на връзката „ученик – училище – родител – работодател“ и популяризиране на дуалната система на обучение.
ДЕЙНОСТИ ПО ПРОЕКТА СА:
- Дейност 1 Дейности в подкрепа на училищата, осигуряващи дуална система на обучение:
Поддейност 1.1. Обучения за повишаване на квалификацията и компетентностите на учителите и на преподавателите по професионална подготовка, включително теоретично и практическо обучение;
Поддейност 1.2. Закупуване на оборудване и материали за целите на дуалното обучение, вкл. на работни и предпазни облекла и лични предпазни средства;
Поддейност 1.3. Разработване/закупуване на учебни помагала и материали за специфична професионална подготовка и ключови компетентности на ниво училище.
- Дейност 2 Дейности в подкрепа на образователната система.
Дейностите включват разработване на учебни планове, учебни програми, национални изпитни програми за дуална система на обучение, изготвяне на инструментариум за оценка на работното място.
- Дейност 3 Дейности в подкрепа на учениците, участващи в дуална система на
обучение:
Поддейност 3.1. Предоставяне на подкрепа за ученици от първи гимназиален етап в дуална система на обучение, посредством участия в „пробно стажуване“ в партниращо предприятие;
Поддейност 3.2. Провеждане на допълнителни занимания по чужд език и/или професионална подготовка за ученици, които се обучават в X-ти клас на първи гимназиален етап.
- Дейност 4 Дейности в подкрепа на работодателите:
Поддейност 4.1. Обучения на наставници в педагогически и методически умения;
Поддейност 4.2. Осигуряване на наставници за провеждане на дуалната система на обучение в предприятията;
Поддейност 4.3. Информационни кампании за информиране относно нормативните изисквания за предприятията при участие в дуалната система на обучение сред представители на предприятия.
- Дейност 5 Дейности в подкрепа на родителите.
Дейностите включват работа със заинтересованите страни за подобряване на връзката „ученик – училище – родител – работодател“ и популяризиране на дуалната система на обучение.